Creştinismul:
tradiţia încântãrii şi a binecuvântării
(extras si tradus din cartea:
Alphonse Goettmann: La
Joie: Visage de Dieu dans l'homme,
Desclee de Brouwer, 2000)
Intre timp cartea a fost publicatã în româneste de
cãtre Editura HERALD, în 2010,
sub titlul Bucuria, fatza lui Dumnezeu în
om.
A se vedea aici:
https://www.edituraherald.ro/carti/bucuria-fata-lui-dumnezeu-in-om-366-detail
Notã din 5 iulie
2022
Urmare a unei sesizãri amiabile de încãlcare
de copyright
am redus sau sters complet o multime de texte postate,
inclusiv din cele traduse de mine si inexistente în româneste.
Asa e corect.
Cartea este epuizatã deja de multã vreme. Dacã
doriti reeditarea ei puteti transmite aceastã sugestie prin email
la Editura HERALD. Asa cred eu, V.J.
Părintele Alphonse
Goettmann
Te-am creat pentru a învăţa secretul
lumii, secretul bucuriei Mele.
Stan Rougier
Ridicând capacul timpului
Inocenta sfântului si a copilului
Ei vor intra în Sion strigând de bucurie
Minunarea: anticiparea vietii vesnice
Binecuvântarea: impuls divin si forta vitala pe cale
A binecuvânta: o maniera de a trai potrivit Bibliei
Vocatia noastra profunda
Noi nu mai ştim cine este omul, nici care este
sensul vieţii lui… Să o spunem dintr-odată şi într-un
mod total anacronic vremii noastre: omul este făcut pentru a lăuda!
Faptul că nu face aceasta explică extraordinarul tristeţii
lui şi al absurdităţii vieţii lui… Că aceasta
este dificil în asemenea condiţii, nimeni nu o contestă! Dar
pomenindu-ne făcând aşa, „în pofida a orice”, poate fi chiar
poarta de intrare în ea: ea se numeşte admiraţie, minunare.
Contemporanii noştri, atât de departe de orice ritual sau celebrare,
pot totuşi să constate că ei sunt avizi de o cu totul
altă dimensiune decât cea obişnuită şi că nu
încetează să o caute în muzee, la mare sau la munte, în lumea
stranie şi neaşteptată, sau în euforia competiţiilor
sportive… Trebuie cu orice preţ să întâlnim surpriza care
să ne uluiască si să ne declanseze admiraţia.
Ridicând capacul timpului
Puţini cunosc mecanismul experienţei, important
este ca ea să aibă loc, pentru a putea să ne bucurăm
de ea. Dar a şti ce se întâmplă este poate şi mai important,
căci aceasta deschide spre posibilitatea unei căi în care
experienţa nu mai este un hazard ci o devenire constantă.
Ceea ce se petrece, este o stupefacţie care pune fiinţa în
suspans şi provoacă o ieşire din sine. Şi iată
că dintr-o dată nu ne mai simţim posedaţi ca de
obicei, o stranie şi necunoscută libertate ţâşneşte
în locul eului posesiv; este ca şi cum
am depăşi opacitatea acestei lumi, pentru a întâlni Realitatea
care se exprimă prin toate realităţile. Suntem sesizaţi
prin ceva ce nu putem sesiza… În această sesizare prin frumuseţe,
vălul se ridică şi anunţă că omul este
născut pentru o Bucurie fără limite. Este ca şi
o chemare la o altă Viaţă, dar aceasta nu începe să
picure decât dacă uimirea acestui om este mai puternică decât
vechile lui frustrări, culpabilitatea sa, instinctul lui de critică
viscerală şi alte sentimente care îl pun în mod constant în
proces cu Dumnezeu…
Dacă forţa uimirii domină, clipa prezentă se deschide
spre acest neaşteptat straniu, de care vorbea Platon, care
nu este altceva decât eternitatea în inima timpului. Este un moment
paradisiac, o scufundare spre influxul originar al creaţiei, punct
de atingere a principiului Totului. Admiraţia-uimire ridică
capacul timpului repetitiv şi ucigător, timpul crispării
asupra non-fiinţei şi al vertijului aneantizării, pentru
a lăsa să se întrevadă timpul-miracol, timpul sărbătorii
care este adevărata sa substanţă. Această experienţă
a Prezentului Absolut arată că există o graţie pentru
a aboli opoziţia dintre eternitate şi timp. Ea este în fapt
o întâlnire cu identitatea noastră cea mai interioară, misterul
fiinţei noastre primindu-se de la Fiinţă, contactul conştiinţei
noastre personale cu Conştiinţa transpersonală.
Minunare … Şi Goethe avea dreptate să-i
spună lui Eckermann că punctul
cel mai înalt pe care poate omul să-l atingă este minunarea(uimirea),
nimic mai important decât aceasta nu putea să i se acorde.
Tocmai în uimire culminează admiraţia stupefiată. Dacă
ea este atât de importantă, este pentru că ea face să
coincidă contrariile şi devine un instrument de foraj făcând
omul să treacă de la suflet la duh, de la psihic la ontologic,
acolo unde tocmai alianţa eternităţii şi a timpului
provoacă fulguraţia Clipei, unicul loc de întâlnire între
Dumnezeu şi om.
Admiraţia-uimire este aşadar fără îndoială
iubirea la punctul ei de izbucnire, acolo de unde este originară.
Prin iubire, uimirea se înscrie în durată, unde fulguraţia
ei devine o atmosferă de veselie nupţială capabilă
să se prelungească indefinit. Aici mentalul tace şi,
în locul conceptelor despre Dumnezeu care ne împiedică să-l
întâlnim, uimirea ne pune în contact direct cu El.
Inocenţa sfântului şi
a copilului
Recunoaştem în aceasta pe sfânt, pentru care uimirea
a devenit o stare, ca şi la copil. Eliberat de eu, măştile
şi ecranele culturale cad, apoi orizonturi infinite se desfăşoară
în faţa privirii sale de simplicitate. Pentru el nimic nu este
separat, toate trăiesc într-o imensă armonie, totul este în
rezonanţă, ca şi cum o aceeaşi conştiinţă
s-ar comunica prin intermediul reflectărilor multiple. De aceea,
apropiindu-ne de un sfânt, trăim întotdeauna un şoc, de aceea
şi un copilaş ne atrage cu aceeaşi putere: în apropierea
lor descoperim că există o altă manieră de a exista.
Uimirea lor constantă este golire de sine şi transfigurare
prin lumina care îi locuieşte, adeziune totală la ceea ce
este. Trecutul nu mai este, viitorul nu este încă, singur nemijlocitul
clipei trăieşte, rezervor inepuizabil de speranţă
şi bucurie.
Dar dacă uimirea deschide această poartă a eliberării
interioare, demonii care o închid sunt judecata şi desconsiderarea.
Aici lumea rămâne învechită, mereu asemănătoare
ei însăşi, este o lume stinsă şi moartă; acolo,
din contră, noutatea este cea care stă la însăşi
rădăcina timpului prezent şi a elanului creator, sursă
de descoperiri neaşteptate. Aici este Prezenţa şi Viaţa,
acolo este absenţa şi plictisul. Tristeţea infernală
este povara tuturor acelora care sunt încovoiaţi asupra lor înşişi,
eul lor se interpune mereu în calea transparenţei
bucuriei lor profunde. Ei sunt orbiţi de toate determinările
care îi înlănţuie, şi nu văd eterna splendoare a
lui Dumnezeu care curge în interiorul tuturor lucrurilor. Copilaşii
şi sfinţii o văd pentru că ei nu-şi au centrul
lor în ei înşişi, ei nu se privesc, iar lucrurile nu sunt
pentru ei, obiecte de posedat sau oglinzi ale ego-lui, ci semne ale
Creatorului şi deci ocazii de laudă. Atât este inima de smerită,
atât de iubitoare încât îl caută şi îl găseşte peste
tot pe Cel Prea Iubit.
Astfel această bucurie entuziastă provocată de uimire
sau admiraţie oferă o lume nouă celui care se exersează
la aceasta. Nouă, pentru că este o privire fără
memorie nici proiectare, „deja văzutul” obişnuitului. Nouă,
pentru că astfel lumea este mereu în stare de devenire şi
ochii noştri o văd pentru prima oară: ea iese din acţiunea
creatoare a lui Dumnezeu şi Dumnezeu nu se repetă niciodată…
Dar aceasta rămâne ascunsă orgolioşilor şi celor
care judecă, pentru că ei nu sunt mişcaţi prin Duhul
şi rămân în orbirea propriilor lor tenebre.
Aceasta explică de ce Iisus, El cel literalmente
posedat de Duhul, El Copilul prin excelenţă şi singurul
adevărat Sfânt, trăia într-o stare de uimire permanentă.
Neîncetat, El deschide anturajul lui către ceea ce îl depăşeşte
şi caută să-l exerseze în privinţa admiraţiei:
Priviţi crinii de pe câmp şi păsările cerului…Toate
parabolele sunt poveşti absolut minunate care pun în evidenţă
perspicacitatea nemaipomenită a acestei priviri contemplative!
Adesea Iisus este emoţionat până
în adânc, El tresaltă de bucurie sau exultă
sub acţiunea Duhului. Credinţa centurionului sau a femeii
cananeancă îl bulversează, caritatea
femeii sărace îl cucereşte, faţă de copii El este
plin de admiraţie, şi chiar în faţa cadavrului prietenului
său cel mai bun, Lazăr, El aduce mulţumire pentru că
este momentul de a se împărtăşi profund din iubirea nebună
a Tatălui său căruia nimic nu-i este imposibil…
Ei vor intra în Sion strigând de
bucurie
Tocmai această inocenţă a inimii suntem
chemaţi să o regăsim. Uimirea ne eliberează de eul
nostru, ne face să ne înrădăcinăm în duhul nostru
şi ne menţine în contact cu Lumina voioasă care este fondul ei. Acolo, vedem faţa acestei
Lumini care este Iisus Hristos Însuşi, şi ne naştem
pentru El, lăsând să trăiască în noi propria sa
uimire. Este o comunicare a conştiinţelor care, în Iisus,
ne face să participăm la viaţa trinitară. Nu există
nimic mai înalt pentru om, este experienţa naşterii sale definitive.
Viaţa lui în Dumnezeu este o eternă stare de uimire, un extaz
de iubire, aşa cum o trăiesc între ei Tatăl, Fiul şi
Duhul Sfânt. Reciprocitate totală într-o totală golire de
sine.
Uimirea izbucneşte din clipa în care descoperim îmbrăţişarea
conştiinţei noastre de către conştiinţa divină.
În această intimitate respirăm Prezenţa sa. Pentru toţi
misticii, acest contact cu Dumnezeu provoacă uimirea până
la entuziasm; este cântarea nupţială a Creatorului în inima
creaturii sale. Nu avem încotro deci decât să ajungem la această
constatare extraordinară: uimirea nu este o stare trecătoare
a sufletului, ci Tradiţie, Tradiţia iudeo-creştină
în substanţa ei chiar. Faptul că secole de dolorism au risipit-o
este fără îndoială una dintre cele mai reuşite lovituri
ale Demonului date istoriei creştinismului! Acesta este, potrivit
lui Alexandre Schmemann, de neînţeles fără bucurie: marea bucurie este contextul fundamental al creştinismului, din ea îşi
trage şi reclamă semnificaţia tot restul. Şi, de fiecare dată când creştinismul,
în istorie, a pierdut bucuria, Tradiţia ca atare a încetat să
existe: instituţiile „pure şi dure” au preluat frâiele… Dar
acestea aduc vidul şi nu mântuiesc pe nimeni! Numai
bucuria liberă, necondiţionată şi dezinteresată
este capabilă să transforme lumea.
Hristos îi naşte el însuşi pe ucenicii lui la această
Tradiţie a uimirii şi a bucuriei atunci când, a doua zi după
Înviere, le insuflă Duh Sfânt (Io 20,22). Este Duhul vieţii
şi al bucuriei anunţate prin profeţi, dar care este vărsat
acum în plinătate peste toţi oamenii.
Isaia nu încetează acest subiect de-a lungul tuturor textelor sale;
este bine să le recitim şi să ne impregnăm de ele:
Pustia şi ţara fără apă să se bucure,
pustietatea să se veselească şi să înflorească…să
salte de bucurie şi să scoată strigăte…Ei sunt cei
care vor vedea slava Domnului, splendoarea Dumnezeului nostru… Cei pe
care i-a izbăvit Domnul se vor întoarce, ei vor intra în Sion
strigând de bucurie, purtând cu ei o bucurie veşnică. Bucuria
şi veselia îi vor însoţi, durerea şi plânsetele vor înceta
De acum înainte, aceste profeţii sunt realizate pe deplin în persoana
lui Iisus Hristos care le împarte ucenicilor
lui propria sa bucurie (Io 15,11). Acum bucuria, a cărei inseparabilă
cheie este uimirea, exprimă, acolo unde se găseşte, Darul
Duhului lui Iisus. Acolo unde este Duhul acolo
este bucurie, acolo Duhul îşi pune pecetea sa asupra Tradiţiei
pentru a o autentifica (Ga 5,22; Rm 14,17)
..
...